Popular Posts

Tuesday 30 August 2011

Romadhonul KArim BeRlAlu PErGi....................


بسم الله الرحمن الريم   


***********************************************************************************************************
"Alhamdulillah........Bulan Puasa Kembaali laGi......................."......
itu ungkapan yang aku dgr dan ucap sbulan yang lalu...tabarakallah....romadhan datang .......sebulan "menapak" dan kini berlalu pergi......tibalah Syawal yang ditunggu2 oleh kebykan org...meraikan tanda kemenangan stelah sbulan brpuasa......

Nmun aku???????aku sedih meninggalkan bulan penuh kmuliaan....tiada ceria mraikan raya..namun aku tidaklah berduka...krn aku msih brpegang pada apa yang disampaikan nabi ALLAH dlm satu hadith....

Daripada hadis pula sebagaimana Sabda Rasulullah s.a.w. diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a.    Maksudnya : Hiasilah Hari Raya kamu dengan Takbir dan Tahmid"
Bukankah kita disuruh utk mmbesar dan mengagungkan ALLAH???Justeru...aku tidak akan sesekali brduka utk mnyambut raya krn aku juga ingin merafaqkan setnggi2 kesyukuran kpd DIA.....:-)....

*******************************************************************************

Semakin usia ku meningkat...smkin aku rasa kurangnya rasa getar HARI RAYA......mgkin krn faktor usia yang MUNGKIN nk matang....MUNGKIN.........nthlah.....tapi puasa tahun ni...aku dpt rasakan lain dr yang lain.............lain nya mgkin..dulu aku sibuk dgn urusan cmpus, test, kuliah, assignmnet yang tak penh abis, dgn buat kuih raya.............tahun ni....aku dh tak prlu fikir lagi smua tu..aku dh hbis blaja, dan mak aku pun MALAS nk buat kuih...katanya nk fokus pd yg sepatutnya....alhamdulillah..peluang "bersama" ALLAH terasa lebih sdikit..  alhamdulilah .. tabarakallah..:-) .....

Solat tarawih di masjid assaadah wangsa maju menambat hati insan2 yang ingin meraih redho Nya,,,,,,mana tak nya.....bacaan solat tarawih dipimpin oleh 2 org TAHFIZ (blaja di PAKISTAN) yang bergilir2 brtugas....:-)...merdu bacaan mereka.. tabarakallah krn ALLAH menganugrahkan mereka sedikit kelebihan dr segi suara..ayat2 ALQURAN yang diperdgrkan terasa lebih mengasyikkan..(smoga hati2 kami tidak tertarik smta2 krn suara mereka.astagfirullah...)....satu hari...satu juzuk berjaya dihabiskan....alhamdulillah....solat tarawih lebih lama dr biasa....walaupun kdg2 nafsu lemah...trasa berat utk mnghabiskan...namun...bulan tarbiyah inilah bulan utk kita cuba melawan nafsu...lebih2 lagi pendorong kejahatan sudah diikat..YAHOOOOOOOO...:-)......

teringat satu pengisian dr salah sorg HAFIZ...dibulan Romadhon ini ALLAH TAALA mngurniakan kita pelbagai kenikmatan...antaranya...dgn kasih syg ALLAH, ALLAH mnghantar MALAIKAT2 kpd hamba2Nya utk  beristighfar kpd ALLAH bg pihak kita......

ya Robb...btpa Maha Pemurahnya sifat ALLAH..msih mmbuka ruang dan peluang utk hamba2Nya mnyucikan diri drpd dosa....ALLAh mmbri kita satu bonus utk delete dosa andai kita sungguh2 mahu bersih dari dosa...........cuba kita tanya diri kita balik,,agak2,,apakah yang slalu kita lakukan masa bulan pose????adakah..masa kita banyak dihabiskan dgn menonton TV???msg makwe pakwe???shopping??lepak dan buang masa??main game??bagaimana agaknya MALAIKAT melihat keadaan kita saat kita bermaksiat kpd ALLAH????astaghfirullah......kita sendiri tiada usaha utk meraih rahmat ALLAH.........T_T..smoga dijauhkan ....ya Robbul Jalil.............

Bulan puasa adalah bulan utk kita USAHA mendidik jiwa, ruh, jasad....utk kita menghadapi bulan2 seterusnya...tidakkah kita sedar...betapa bnyk nya nikmat yang ALLAH berikan kpd kita dlm bulan puasa ini??????? antara nikmat terbesar..adalah...terbelenggunya syaiton2.brgkali ALLAh seperti sngaja memberi kita peluang utk berbuat amal dgn sungguh2 krn musuh utama sudah tiada...tinggal lagi nafsu kita sndiri...namun AWAS.........andai dibulan2 lain kita selalu berdamping brsma "syaiton"..maka mudahlah syaiton mendidik nafsu utk bermalas2an beribadah di dlm bulan puasa...T__T...wa iyya dzubillah..

******************************************************************************

sengaja aku on9 FB (https://www.facebook.com/profile.php?id=1123459108)..dan terjumpa seorg hamba ALLAH posting  mngenai Romadhon..yang bagiku cukup menyentuh jiwa.......aku letakkan dibawah.....

aku lihat Ramadan dari kejauhan....lalu ku sapa ia,,
"hendak kemana?? "
Dengan lembut ia berkata,,
"maaf,,aku harus pergi,,mungkin lama..tolong sampaikan pesanku untuk orang yang bernama Mukmin,,ajaklah Sabar untuk menemani hari-hari dukanya, peluklah Istiqamah saat dia kelelahan dalam perjalanan Taqwa. Itupun Syawal..ia sudah tiba..."
ku lihat Ramadan pergi..jauh.. (-_-)
..Allah..adakah aku akn b'jumpa lgi dngannya??.. (-_-)

*********************************************************************************************************

YA ALLAH.. yA GHOFUR. Ya Aziz.....yA JABBAR....YA MUTAKABBIR......ya ALLAH...jujur aku merindui Romadhon Mu...bagaimana Rasulullahs.a.w. dan para sahabat mnyambut bulan Romadhan.....apabila Romadhon berakhir..mereka mnangis krn krinduan yang teramat dgn bulan maghfirah tersebut...aku juga mahu mngikut sperti mereka,,,aku tidak mahu berlebih2an dlm mnyambut syawal krn kegembiraan yang melampau akan membuatkan aku lupa kpd tangisan2 keinsafan ku pada Mu.....ya ALLAh......moga aku berpeluang berjumpa lagi dgn Nya..amin........................................T__T

ila mArdhoTillah...abadan..abada...amin....ya Robbal 'alamin......

No comments:

Post a Comment